>

>

אלו תנאים צריך להכיל הסכם שותפות?

שותפות היא גוף משפטי שבו שני אנשים או יותר חוברים יחדיו לשם ניהול עסק למטרת הפקת רווחים.

כדי לצמצם את הפוטנציאל למורכבות ולקונפליקטים בין שותפים במסגרת המשפטית של שותפות, יצירת הסכם שותפות הוא הכרח.

הסכם השותפות הוא מסמך המשפטי, המכתיב את אופן ניהול העסק, ומפרט את מערכת היחסים בין כל אחד מהשותפים.

ההסכם מכיל הוראות ממוקדות הקשורות בדרך ניהול העסק ובהסדרת מערכת היחסים בין השותפים, ההסכם יכיל לרוב הוראות כגון – אחוז הבעלות בשותפות, חלוקת הרווח וההפסד, אורך קיום השותפות, קבלת החלטות ופתרון מחלוקות, סמכויות השותפים, יציאה של שותף מהעסק או מוות של שותף ועוד.

להלן פירוט תמציתי וכללי אלו סעיפים מרכזיים כדאי לכלול בהסכם שותפות

אחוז הבעלות

במסגרת הסכם השותפות מצהירים השותפים מה כל אחד מהם עומד להשקיע בעסק, השותפים עשויים להסכים להשקיע כספים בשותפות כדי לסייע בכיסוי עלויות הפעלה או תרומות של ציוד, שירותים או רכוש. בדרך כלל תרומות אלה מכתיבות את אחוז הבעלות שיש לכל אחד מהשותפים בעסק, וככאלה מהווים תנאים חשובים במסגרת הסכם השותפות.

קבלת החלטות ופתרון מחלוקות

העימותים הנפוצים ביותר בשותפות מתעוררים כאשר עולה קושי בקבלת החלטות ומתגלעים סכסוכים בין השותפים. במסגרת הסכם השותפות נקבעים תנאים ביחס לתהליך קבלת ההחלטות שעשוי לכלול מערכת הצבעה מסודרת. בנוסף לנהלי קבלת החלטות, הסכם שותפות צריך לכלול הוראות לגבי פתרון מחלוקות בין שותפים, כך יכולים השותפים לקבוע כי במקרה של קושי בקבלת החלטות יידרש רוב מסוים של השותפים כדי לקבל החלטה. בנוסף, כדאי לקבוע מיהו הגורם המוסכם להכריע בסכסוכים בין השותפים כגון בית המשפט/ בוררות או לגישור.

חלוקת עבודה ואחריות בין השותפים

 

השותפות מהווה מערכת יחסי גומלין בין השותפים לעסק, כאשר לכל אחד תפקיד מוגדר בהתאם לתרומתו לעסק, ויש להסדיר מערכת זאת במסגרת הסכם השותפות. ראוי לכלול הוראות ברורות לעניין זה, כגון מהו תפקידו של כל אחד מהשותפים, כיצד תפקיד זה יבוא לידי ביטוי בהתנהלות היום יומית.

פתיחת חשבון בנק

הדרך הנכונה לניהול כספי של שותפות הינה לפתוח חשבון בנק לשותפות, בו יש לקבוע מורשי חתימה, וליתן הוראות לבנק בהתאם לסיכום בין השותפים. כך לדוגמא, האם כל השותפים יחד יורשו לחתום על שיקים/ הוראות תשלום? / כל אחד בנפרד יוכל לחתום?, האם השותפים יתנהלו עם אשראי מהבנק? האם כספי השותפות יושקעו ואם כן באיזה אפיק? לשאלות אלו יש לתת ביטוי במסגרת הסכם השותפות.

אורך השותפות

מקובל ששותפויות ימשיכו לפעול למשך זמן לא מוגדר, אך ישנם מקרים בהם עסק נועד לסיים את חייו המשפטיים לאחר שהגיע לאבן דרך מסוימת, או למספר מסוים של שנים. הסכם שותפות צריך לכלול מידע זה, גם כאשר מסגרת הזמן אינה מוגדרת.

עזיבת שותף את העסק

יש לכלול בהסכם שותפות תנאים מתאימים למקרים בהם שותף מבקש לצאת מן העסק, או שנאלץ לעשות כן. כך למשל השותפים יכולים לבחור כי שותף אשר יוצא מן העסק יהיה מחויב לפנות תחילה ליתר השותפים ולהציע להם את חלקו בעסק בהתאם להערכת בעל מקצוע לשווי חלקו ורק לאחר מכן יוכל לנסות למכור את חלקו לשותף פוטנציאלי חיצוני. בנוסף, ניתן לקבוע הוראות המסדירות את היחסים במקרה של מוות של אחד השותפים, ולדרוש מכל שותף לרכוש פוליסת ביטוח חיים המייעדת את השותפים האחרים כמוטבים.

בשותפות ניתן לכלול שני סוגי שותפים

"שותף כללי" – שותף כללי אחראי לכלל חובות השותפות, ביחד ולחוד, ללא הגבלת סכום.

"שותף מוגבל" – שותף מוגבל הנו שותף שאחריותו לחובות השותפות מוגבלת בסכום השקעתו בשותפות. אם השותפות תיקלע לחובות, הוא מסכן רק את הסכום שהשקיע ולא מעבר לזה.

רישום שותפות

על מנת להקים שותפות יש לרשום אותה אצל רשם השותפויות, עם זאת, רישום השותפות אינו תנאי לקיומה של השותפות ואי-רישומה לא ישפיע על השיקול אם השותפות קיימת או לא.

תהליך רישום השותפות כרוך בחתימת מסמכים על ידי השותפים מול עורך דין, והגשתם לרשם התאגידים בתשלום אגרה להקמת השותפות. במסמך הבקשה מפרטים השותפים את שם השותפות, ופרטים טכניים נוספים כגון כתובת העסק, שמות השותפים וכהנה.

מהם היתרונות של שותפות מול חברה בע"מ?

היתרונות העיקריים של הקמת שותפות למול חברה בערבון מוגבל הינם:

  • הקמת השותפות הינו תהליך קל, פשוט יותר.
  • תכנון מס בשותפות קל יותר והתנהלות מיסויית פשוטה יותר.

שני החסרונות העיקריים של שותפות כללית לעומת חברה בע"מ הינם:

  • נכסים אישיים של השופים אינם מוגנים (אלא במקרה של שותף מוגבל).
  • כאשר ההכנסות של השותפות גבוהות, מרכיב המס הופך להיות חסרון בניהול  שותפות ובמקרים מתאימים כדאי להקים חברה בע"מ.

 

תכנון מראש מונע מחלוקות ומאבקים משפטיים יקרים בהמשך. לא משנה כמה השותפים ביחסים אישיים, או במקרים מסוימים בן / בת הזוג הפוטנציאליים שלך, אסור לך אף פעם להיכנס לשותפות עסקית ללא הסכם שותפות רשמי.

כמו כן, מכיוון ששותפות היא סוגיה משפטית מורכבת ונפיצה, מומלץ לשותפים לפנות לייעוץ משפטי ולאפשר לבעל מקצוע להכין עבורם את הסכם השותפות.

 

***אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של* הנושאים.
בכל מקרה מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

אולי יענייך אותך:

חובת הצגת מסמכים לנתבע/לחייב במסגרת בקשת רשות להגן

במסגרת תביעה על סכום קצוב לפי סעיף 81 א'1 לחוק ההוצאה לפועל תשכ"ז 1967, נתבע/חייב אשר זקוק למסמכים המצויים ברשות התובע על-מנת לבסס את הגנתו רשאי לפנות לצד השני ולבקשם, ועל הצד השני להעביר לו מסמכים אלו כאשר במידה ולא יעשה כן, סביר שתינתן לצד השני הרשות להגן מטעם סירובו בלבד.
כך לדוגמא, כאשר מדובר בתביעה של בנק נגד לקוח, והנתבע- הלקוח, מבקש לעיין במסמכי הבנק על-מנת לבסס את טענות ההגנה שלו, הוכרה זכותו של הנתבע לבקש גילוי מסמכים עוד בטרם התקיים הדיון בבקשת הרשות להגן (למשל – ע"א 2418/90 רלפו (ישראל) בע"מ נ' בנק למסחר בע"מ, פ"ד מז(5), 133).

קרא עוד »

שיהוי בהגשת תביעה

בתביעה אזרחית שאינה במקרקעין, הכלל הוא כי תקופת ההתיישנות הינה 7 שנים מהיום שבו נולדה עילת התובענה (ס' 5+6 לחוק ההתיישנות תשי"ח 1958).
תקופת ההתיישנות החוקית מהווה 'הגבול העליון' לחסימת זכות התביעה, ואילו תקופת השיהוי בהגשת התביעה יכול שיחול בתוך תקופת ההתיישנות.

קרא עוד »

תביעה לפינוי מושכר

החשש הגדול ביותר של בעלי דירות המשכירים את דירותיהם לשוכרים שונים, הוא הרגע בו השוכרים יפסיקו לשלם את דמי השכירות ויסרבו לפנות את הדירה. מצב

קרא עוד »
דילוג לתוכן