>

>

הקמת חברה בע"מ, מהם השיקולים? האם וכיצד להקים?

הקמת חברה בע"מ (בערבון מוגבל), מהם השיקולים? האם וכיצד להקים?

 

מדוע להקים חברה בע"מ?

 

הרעיון שעומד מאחורי הקמת חברה בע"מ הינו הפרדה בין בעלי המניות לחברה עצמה. חברה מוגדרת כאישיות משפטית נפרדת עם מספר זיהוי משלה (ח.פ.).

בין החברה לבעלי המניות ישנה חציצה ("מסך"), אשר מפריד ביניהם ובין החברה, ככלל, חובות החברה הינם עצמאיים ונפרדים, בהם חבה החברה בלבד.

לכך יש חריגים כמובן, כדוגמת חתימתו של בעל מניות בחברה על ערבות אישית לחובות החברה.
דוגמא נוספת, כאשר בעל מניות בחברה פועל על מנת "להונות" את נושיו ולהשתמש בחברה כמסווה לפעולותיו, במקרים כגון אלו ניתן יהיה בתנאים מסוימים "להרים את מסך ההתאגדות" ולחייב את בעל המניות באופן אישי בחובות החברה באמצעות בית המשפט.

 

מהם השיקולים בהחלטה האם להקים חברה בע"מ?

 

בעניין זה, רו"ח אסף אוקרט מייסד אתר ואפליקציית (ACCOUNTYTEC) לחשבונאות דיגיטלית, מרחיב כי קיימים שיקולים חשבונאיים בהחלטה אם להקים חברה, או לנהל את העסק באמצעות עוסק מורשה, חלקם איכותיים וחלקם כמותיים, לא תמיד הפן הכלכלי או המיסוי הוא זה שיכריע בשאלה.

לעיתים, שימוש בחברה כישות משפטית נפרדת ככלי לניהול סיכונים יהיה יקר יותר, אך עדיף, לנוכח סוג הפעילות.

לחברה בערבון מוגבל ישנן מספר חובות שאינן חלות על יחיד שהינו עוסק מורשה, כגון החובה על הנהלת חשבונות כפולה, אשר מורכבת יותר, דורשת מקצועיות ויקרה יותר לעומת הנהלת חשבונות חד צדית.

על חברה חלה חובה להגיש דוחות כספיים מבוקרים, דיווחים נוספים לרשויות המס וגם חובות משפטיות. יחד עם זאת, חברה חייבת בשיעור מס אחיד של 23% ונהנית מעיקרון הישות המשפטית הנפרדת.

כאשר לבעל המניות אין כוונה למשוך כספים לשימושו האישי, או שמא מדובר בעסק בעל אופי יצרני או השקעתי אשר הכספים דרושים לו לצורך השקעה ויצור מלאי, עדיף להתאגד כחברה ולשלם מס חברות, ובכך לפנות משאבים כספיים לצורך הפעילות השוטפת של העסק.

חשוב להזכיר כי לאור שינוי חקיקה משמעותיים, כגון חוק "חברות ארנק", אשר נכנס לתוקפו בחודש ינואר 2017, חברה עלולה להיות ממוסת בשיעורי מס של יחיד בכפוף לתחום הפעילות ותנאים מסוימים שנקבעו בחוק. חוק זה בא למנוע התאגדות של יחידים מתחומים מסוימים כחברות ובכך להשאיר כספים בחברה אשר היו ממוסים במס חברות (23%) במקום במס השולי של היחיד.

חברה, להבדיל מיחיד אינה חייבת בתשלום דמי ביטוח לאומי ושיעור המס שלה אחיד ועומד על 23% לעומת יחיד החייב בתשלום מס שולי בשיעור 47% ומס נוסף בשיעור 3%.

ישנן המלצות כגון "כלל אצבע", הטוען שמי שמחזורו מעל 25,000 ₪ (לחודש), מומלץ לו להתאגד כחברה, אולם איני מסכים עם הכלל הזה וחושב שכל מקרה דורש התייחסות נפרדת כפי שציינתי לעיל.

 

כיצד מקימים חברה בע"מ?

 

על מנת להקים חברה בע"מ, יש לפעול על פי הוראות רשם התאגידים המפורטים באתר רשם התאגידים .את פעולת הקמת החברה ניתן לבצע ללא עורך דין, עם זאת, ביצוע הפעולה באופן עצמאי ללא ייעוץ משפטי תדרוש השקעה וזמן מטעם מייסד החברה, פה המקום לציין כי על חלק מן הטפסים, תדרשו להיעזר בעורך דין אשר יאמת את חתימתכם.

יש לבצע מספר פעולות פרוצדוראליות, ולהעביר את המסמכים הבאים לרשם החברות:

  • תקנון חברה
  • הצהרת בעלי מניות
  • הצהרת דירקטורים
  • בקשה לרישום חברה

במקרים בהם כמה שותפים מקימים חברה בע"מ, מומלץ מאוד לערוך הסכם מייסדים, הסכם אשר מטרתו להסדיר את הזכויות בין בעלי המניות בחברה, ובכך למנוע מחלוקות וסכסוכים עתידיים, בהסכם יוגדרו חובותיהם וזכיותיהם של בעלי המניות.

להרחבה בנושא הסכם מייסדים לחץ כאן.

**אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים.
בכל מקרה מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

אולי יענייך אותך:

תביעת ליקויי בניה

קניית דירה היא אחת מההשקעות החשובות ביותר שאדם מבצע במהלך חייו.
לאור חשיבותה וגודל ההשקעה הכספית הנלווית אליה, נחקקו בישראל מספר חוקים אשר מטרתם להגן על הקונה, ולהסדיר את החובות והזכויות בין צדדים לעסקת מכר, ביניהם חוק המכר (דירות) תשל"ג 1973.

קרא עוד »
דילוג לתוכן