>

>

הגשת תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות – מדריך לתובע ולנתבע

 

בית המשפט לתביעות קטנות

  • בית המשפט לתביעות קטנות דן בסכסוכים משפטיים בסכום של עד 34,000 ₪ (סכום המעודכן נכון ליום 1 בינואר 2020).
  • נושאי התביעות שניתן להגיש בבית משפט לתביעות קטנות הינן: תביעות כספיות / בתביעות למתן צו להחלפת מצרך או לתיקונו / תביעות לביטול עסקה.
  • בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר למתדיינים לחסוך הוצאות משפט ולקצר את ההליך בדיון בתביעתם בהליך משפטי מהיר יחסית, כדי לאפשר זאת, בית המשפט לתביעות קטנות אינו כפוף לסדרי הדין החלים בתביעות רגילות (בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד 1984), והוא רשאי לפעול בגמישות יתרה בהחלטותיו, ולקבל ראיות שלא היו קבילות במסגרת הליך משפטי במסלול הרגיל.
  • ייצוג של עורכי דין הינו אסור בבית המשפט לתביעות קטנות, אלא באישור מיוחד של בית המשפט, כלל זה לא חל במקרה שאחד מבעלי הדין הינו עו"ד.
  • חברה בערבון מוגבל (בע"מ) אינה יכולה לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות ועליה להגיש תביעה במסלול רגיל, לעומת זאת חברה בע"מ כן יכולה להיתבע בבית המשפט לתביעות קטנות.
  • תובע רשאי להגיש עד 5 תביעות קטנות לאותו בימ"ש בכל שנה קלנדרית.

כיצד להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות?

על התובע לנסח כתב תביעה מפורט, אשר יכלול את עובדות המקרה ויסביר מדוע התובע דורש את הסעד המתבקש, כמו כן, כדאי לתמוך את הדרישה במקור חוקי כלשהו.

ניתן למלא את כתב התביעה בכתב יד ברור וקריא, אך מומלץ להדפיסו.

חשוב לצרף לכתב התביעה את מלוא הנספחים הקשורים לתביעה ולסמנם, כגון – חוזה, חוות דעת, קבלות/חשבוניות, סרטונים, הקלטות – וכל מסמך שיכול להיות רלוונטי לתביעה.

בכתב התביעה יש לציין פרטים מלאים של הנתבע או החברה הנתבעים:

שם מלא ומדויק, כתובת מלאה, מספר טלפון מספר פקס ומספר טל' נייד במידה וקיימים ומספר זהות או מספר ח.פ. (חברה פרטית) של החברה. כשמדובר בנתבע שהוא חברה או עסק, רצוי לציין את שם בעל החברה בכתב התביעה.

את התביעה יש להגיש בבית המשפט המוסמך ב-3 עותקים, שהינו בית המשפט שבאזור שיפוטו אחד מאלה: מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע, מקום יצירת ההתחייבות, המקום שנועד לקיום ההתחייבות, מקום המסירה של הנכס, מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים.

לאחר הגשת כתב התביעה לבית המשפט, בדרך כלל, ישלח בית המשפט את התביעה לנתבע, אך מומלץ מאוד לשלוח את התביעה באופן עצמאי ולוודא שהתקבלה על ידי הנתבע כדי למנוע מצב בו התובע יגיע לדיון ויתברר כי הנתבע לא קיבל את כתב התביעה.

לאחר הגשת התביעה יקבע דיון בהליך, באופן דומה מומלץ לתובע להודיע לנתבע אודות מועד הדיון ולוודא שקיבל את ההודעה.

מהי האגרה שיש לשלם עבור הגשת תביעה קטנה?

בהתאם לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), תשל"ז-1976, על התובע לשלם אגרה בסך 1% מסכום התביעה.

בתביעה של עד 5,000 ₪ יש לשלם אגרה של 50 ₪ כסכום מינימאלי*.

 

הוגשה נגדי תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, מה עלי לעשות?

כתב ההגנה בבית המשפט לתביעות קטנות צריך להיות מוגש בתוך 30 ימים מהיום בו קיבל הנתבע את כתב התביעה.

במידה ויש לנתבע טענות נגד התובע ודרישה כספית מצידו נגד התובע, יכול הוא להגיש נגד הנתבע "תביעה שכנגד" במסגרת אותו הליך משפטי.

בכתב ההגנה על הנתבע לפרט היטב מהי גרסת הגנתו, ולצרף לכתב ההגנה את כל המסמכים התומכים בגרסת ההגנה שלו.

 

כיצד להגיש את התביעה/כתב ההגנה?

ניתן להגיש את כתב התביעה וכתב ההגנה באופן אלקטרוני באמצעות מערכת נט המשפט, לאחר תהליך הזדהות של המגיש באמצעות סיסמא שתונפק למגיש.

כמו כן, ניתן להגיש את כתב התביעה/כתב ההגנה – במזכירות בית המשפט בו מתנהל התיק, לצורך כך כאמור, יש להצטייד ב-3 עותקים של המסמך ונספחיו.

ערעור על פסק דין בתביעות קטנות

סעיף 64 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984, קובע כי פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות ניתן לערעור לפני בית משפט מחוזי אם ניתנה רשות לכך מאת שופט של בית המשפט המחוזי.

 

__

***אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים.
בכל מקרה מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

אולי יענייך אותך:

דרישת הכתב בעסקאות מקרקעין

בהתאם לסעיף 8 לחוק המקרקעין תשכ"ט-1969, התחייבות לעשות עסקה במקרקעין דורשת מסמך כתוב. מדובר בדרישה חוקית מהותית, אשר מתנה תוקף משפטי של התחייבות במקרקעין – בקיומו של מסמך כתוב.

לקביעה חוקית זאת משמעות גדולה, שכן בהעדר התחייבות בכתב כדרישת סעיף 8 לחוק המקרקעין, אין עסקה ואין תוקף להתחייבות אף אם הוכחה התחייבות בעל פה.  ולכן, חובה על צדדים בעסקת מקרקעין היא להעלות את ההתחייבות על הכתב ולעולם לא להסתמך על אמירות בעל פה.

קרא עוד »

אלו תנאים צריך להכיל הסכם שותפות?

שותפות היא גוף משפטי שבו שני אנשים או יותר חוברים יחדיו לשם ניהול עסק למטרת הפקת רווחים.
כדי לצמצם את הפוטנציאל למורכבות ולקונפליקטים בין שותפים במסגרת המשפטית של שותפות, יצירת הסכם שותפות הוא הכרח.
הסכם השותפות הוא מסמך המשפטי, המכתיב את אופן ניהול העסק, ומפרט את מערכת היחסים בין כל אחד מהשותפים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן