>

>

בקשה לתביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל

סעיף 81א'1 לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 מאפשר הגשת תביעה בסכום של עד 75,000 ₪ (ביום הגשתה) ישירות ללשכת ההוצאה לפועל.

להליך זה יתרונות של יעילות ומהירות בדרישת החוב. התביעה מוגשת ישירות ללשכת ההוצאה לפועל ללא צורך בניהול הליך משפטי, כאשר במידה ולא תוגש התנגדות על ידי החייב, יוכל התובע/הזוכה להפעיל הליכי גבייה בהוצאה לפועל נגד החייב, כגון עיקולי חשבון בנק, עיקול מיטלטלין, וכדומה.

התנאים שנקבעו בחוק, הם כי התביעה צריכה להיות על סכום קצוב ומכוח חוזה או התחייבות מפורשים ושיש עליה ראיה בכתב.

"סכום קצוב" – הינו סכום הניתן לחישוב "אריתמטי" פשוט ללא צורך בשומה או בהערכה.

"חוזה או התחייבות מפורשים, שיש עליה ראיה בכתב" – הכוונה היא למסמך בכתב הקשור לנתבע, העשוי על ידיו או בחתימתו (כגון תעודות משלוח חתומות או הסכם עם הוראות מפורשות לתשלום החוב על ידי החייב).

הדרישה שהמסמך ייערך בידי הנתבע או יהיה חתום על ידו נועדה להבטיח שבהליך זה, במסגרתו אין הנתבע זכאי להגיש כתב הגנה אלא שעליו לעתור בבקשה לאפשר לו להתגונן בפני התביעה, בע"א 85/508 ברק ושות' בע"מ נ' מירות סוכנויות בע"מ, פ"ד מב 1 393.

*אם המסמך נעשה בידי התובע עצמו, אין הוא מחייב כלל את הנתבע ואין להסתמך עליו בהליך כזה" [א' גורן, סוגיות בסדר דין אזרחי (מהדורה 11, 2013), עמ' 785].


אפשרות נוספת שמאפשר סעיף 81א'1 לחוק ההוצאה לפועל הינה הגשת תביעה במסלול של תביעה על סכום קצוב לפי סעיף 81א'1 כאשר מדובר בדרישה כספית שמקורה בחיוב לשלם סכום כסף קצוב שעילתו בהוראה מפורשת של חיקוק. לדוגמא תביעה ע"י רשות מקומית לתשלום מיסי עירייה.


על המבקש המגיש תביעה על סכום קצוב לשלוח תחילה התראה על כך בדואר רשום לנתבע. בקשת הביצוע תוגש רק בתום 30 יום מיום משלוח ההתראה.
לא ניתן להתחיל בביצוע תביעה על סכום קצוב  לפני המצאת אזהרה ובטרם חלפה התקופה שנקבעה בה.

בקשה לתביעה על סכום קצוב תהיה ערוכה לפי טופס 19 א' שבתוספת לתקנות ההוצל"פ אליה יצורפו המסמכים הבאים:

כתב התביעה אליו יצורפו כנספחים כל מסמך התומך בתביעה (לרבות העתק הראיה בכתב)

העתק מההתראה ואישור על משלוחה בדואר רשום לחייב

העתק מתשובת החייב להתראה (אם השיב לה)

ייפוי כוח

מסלול הגשת תביעה על סכום קצוב, נוצר במסגרת תיקון מספר 24 לחוק ההוצאה לפועל, אשר נכנס לתוקף בשנת 2012, ונועד לאפשר פתיחת תיקי תביעה ישירות בהוצאה לפועל ללא פתיחת תיק בבתי המשפט – בכך להקל על העומס בבתי המשפט, לחסוך מהצדדים המתדיינים תשלום כפול של אגרות ושכר טרחת עורך דין ולקצר באופן משמעותי את הזמן הדרוש לאכיפת החוזים, ההתחייבויות או החיובים. 

המסלול הוא מסלול חלופי לתביעה אזרחית "בסדר דין מקוצר" בה רשאי התובע לבחור גם כן. בכדי "לעודד" הגשת תביעות במסלול זה נקבעה סנקציה בגין אי הגשת תביעה לפי ס' 81 א'1 כאשר מאפייניה מתאימים להתדיינות במסלול זה, והיא שלילת שכ"ט עו"ד לתובע שזכה בתביעתו כיוון שלא הגיש את התביעה במסלול זה (ראה  ת"א (ת"א) 08/704160 עיריית רמת גן נ' מוסקוביץ צבי).


*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים.
בכל מקרה מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

אולי יענייך אותך:

אלו תנאים צריך להכיל הסכם שותפות?

שותפות היא גוף משפטי שבו שני אנשים או יותר חוברים יחדיו לשם ניהול עסק למטרת הפקת רווחים.
כדי לצמצם את הפוטנציאל למורכבות ולקונפליקטים בין שותפים במסגרת המשפטית של שותפות, יצירת הסכם שותפות הוא הכרח.
הסכם השותפות הוא מסמך המשפטי, המכתיב את אופן ניהול העסק, ומפרט את מערכת היחסים בין כל אחד מהשותפים.

קרא עוד »

התנגדות לביצוע שטר

שטר חוב/שיק הינו מסמך התחייבות בעל חשיבות גבוהה המהווה התחייבות של מושך השיק – האדם אשר "משך" את השיק מהבנק העביר את השיק ואחראי לתשלום

קרא עוד »

שיהוי בהגשת תביעה

בתביעה אזרחית שאינה במקרקעין, הכלל הוא כי תקופת ההתיישנות הינה 7 שנים מהיום שבו נולדה עילת התובענה (ס' 5+6 לחוק ההתיישנות תשי"ח 1958).
תקופת ההתיישנות החוקית מהווה 'הגבול העליון' לחסימת זכות התביעה, ואילו תקופת השיהוי בהגשת התביעה יכול שיחול בתוך תקופת ההתיישנות.

קרא עוד »

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הינו חוזה שנועד להסדיר את היחסים בין שותפים המקימים חברה משותפת.
ההסכם הינו מסמך מקיף הנוגע בכל אפיוני החברה ומטרתו העיקרית היא להסדיר את היחסים בין בעלי המניות ולמנוע סכסוכים עתידיים. זהו חוזה מחייב מבחינה משפטית ויש ליצור אותו בתחילת "מחזור החיים" של החברה.
ההסכם מגדיר את מערכת היחסים של המייסדים, הזכויות, האחריות והתחייבויות של כל מייסד של החברה וכל בעל מניות שיצטרף לחברה לאחר הקמתה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן